PWA - Progressive Web Application

Nieodłącznym elementem niezwykle popularnych urządzeń przenośnych są aplikacje mobilne umożliwiające i ułatwiające użytkownikom dostęp do ulubionych stron i serwisów. Chociaż coraz więcej serwisów internetowych posiada swoje wersje mobilne, wielu użytkowników decyduje się na regularne korzystanie tylko z kilku najpotrzebniejszych aplikacji.
PWA, czyli Progressive Web Application to stateczne i przede wszystkim bezpieczne rozwiązanie łączące funkcjonalność przeglądarki internetowej i aplikacji webowej. Zostało ono opracowane przez Google i przedstawia całkowicie nowy poziom korzystania z mobilnego Internetu.
Chociaż PWA z powodu warstwy wizualnej i działania może kojarzyć się z aplikacją (podobnie jak ona wykorzystuje typowe funkcje urządzenia mobilnego, np. powiadomienia push, nawigację gestami, geolokalizację), zachowuje się niczym dobrze nam znana strona internetowa, którą uruchamiamy z poziomu przeglądarki. Od aplikacji różni się tym, że nie trzeba pobierać jej i instalować na swoim urządzeniu, co wielu użytkowników odbiera jako olbrzymią zaletę.
Co oznacza skrót PWA?
Aplikacja uwzględniająca założenia PWA spełnia warunki określone przez Google w „Progressive Web Application Checklist”, wśród których należy wymienić:
- Niezawodność działania – zakłada każdy sposób użytkowania bez względu na rodzaj przeglądarki i powinna funkcjonować poprawnie u każdego użytkownika.
- Ustawiczny rozwój, usprawnianie i udoskonalanie.
- Responsywność – powinna działać poprawnie na każdym urządzeniu, na którym jest używana – komputerze, tablecie, smartfonie, laptopie, a nawet telewizorze.
- Bezpieczeństwo – niezbędne jest wykorzystywanie protokołu HTTPS, co minimalizuje ryzyko ewentualnych nadużyć.
- Praca w trybie offline – niezbędne stosowanie „service workers”. W przypadku kiedy urządzenie nie może nawiązać połączenia sieciowego, zadaniem aplikacji powinno być zachowanie przynajmniej części strony i poprawne jej wyświetlanie. Przykładem jest tutaj sklep internetowy, w którym aplikacja udostępnia w trybie offline zestawienie produktów.
- Prędkość działania – optymalna ilość danych, które są przesyłane.
- Sprawne udostępnianie – łatwe i szybkie transferowanie adresu URL.
Plusy wprowadzenia PWA
Wprowadzenie PWA przynosi wiele korzyści dla odbiorcy, do których zaliczyć można:
- Wygodę korzystania
- Zmniejszone obciążenie serwera
- Dopasowanie do potrzeb użytkownika
Istotne są również korzyści biznesowe:
- Optymalizacja kosztów
- Prostsze i tańsze uzyskiwanie nowych użytkowników
Wykorzystanie PWA w budowie serwisów, stron internetowych i e-sklepów pomaga firmie w zapewnieniu szerokiego wsparcia klientom. Doskonale sprawdza się to szczególnie przy platformach sprzedażowych.
PWA w e-commerce
Sklep internetowy stworzony na zasadach PWA może sprawić, że zakupy online nigdy nie będą już takie same. Szybki dostęp do produktów i informacji, prostsza, intuicyjna obsługa w sklepach internetowych stworzonych na bazie PWA, mają bardzo duży wpływ na wzrost poziomu konwersji. Sklepy internetowe z technologią PWA, dzięki przyjaznym interfejsom, dają swoim użytkownikom duży komfort w obsłudze, oferują możliwość wyeksponowania tekstów i danych na różne sposoby, a ich ładowanie przebiega szybko. Aplikacja progresywna daje również możliwość uniezależnienia sklepu od platformy nim operującej.